LE PROJET




Zoé Bornot
Sophie Graniou
Emmanuelle Nègre

proposé par Paul Chazal

A La Station, Nice du 12 au 19 Novembre 2010




Investigation :

Laboratorium est Zoé Bornot reine névrotique des effets spéciaux numériques sanglants, Sophie Graniou, prêtresse cartoon de l'installation ésotérique  et Emmanuelle Nègre, fée lumineuse de la sensibilité cinématographique, réunies par les Productions Cheval afin de combiner dans un projet énigmatique, leurs savoir faire, leurs domaines de prédilection et leurs folies.

Prélèvements

Il reigne dans les entrepôts de décor de théâtre une atmosphère bien particulière. Une atmosphère qui garde la trace fantomatique des fictions, des techniciens, des acteurs et du public. Ces fausses communes où s'enchevêtrent colonnes, rideaux, escaliers, pans de mur, habitées de tous ces spectres, jouissent d'un paisible repos.
C'est dans un de ces cimetières de décors que débute le projet. Tels trois Docteurs Frankenstein, Laboratorium  prélève des éléments squelettes composés de différentes parties de ces cadavres en carton pâte.


Réanimation :

Laboratorium établit son camp de base, pendant un mois, dans l' espace d'exposition de la Station, anciens abattoirs route du sang neuf. Le white cube, envisagé comme un espace d'expérimentation, est entièrement  camouflé par des pendrions et rideaux noirs puis analysé dans sa fonctionnalité première. Le plafond sillonné de rails à viande sert de plan pour établir un parcours labyrinthique. Ce dédale étroit et obscure s'ouvre sur des box dans lesquels les objets et structures prélevés auparavant sont mis en scène dans un objectif scénaristique qui rappelle les ambiances et thèmes cinématographiques, du film noir, expérimental ou de science fiction.
Dans ces box viennent s'intégrer les studios de tournage, les systèmes techniques permettant la résurrection d'effets spéciaux à petit budget  et la projection des séquences tournées à différents endroits clefs de cet espace éclaté.
Le parcours, alors complexe et hybride, glissera vers l'atmosphère d'une galerie des glaces ou d'un train fantôme dévoilant leurs propres techniques d'illusions. Dans ce laboratoire expérimental, notre monstre prend vie peu à peu.


Deux heures après l'ouverture le 12 novembre 2010, les trois musiciens de I APOLOGIZE surgissent d'un espace caché et montent sur scène. S'ensuit un concert de rock , le public est en feu. Jusqu'au bout de la nuit, les spectateurs possédés se transforment en danseurs effrénés. L'espace d'exposition subit les transformations d'un flux incontrôlable.
  
Habiter le monstre :
    
Dès le lendemain, Laboratorium contacte ses acteurs. Il s'agit de tourner en une semaine une fiction scénarisée par l'installation. Le film suit les aléas du parcours et les exigences de la scénographie. Une diva, un savant fou, un cobaye, un hypnotiseur, des démons, un magiciens, un comte..., se succèdent et se rencontrent dans un brouillard omniprésent. C'est au fil du tournage que la trame scénaristique se met en place. La diva, personnage principal, figure de la créativité et de la beauté éphémère est invoquée lors de la dernière séquence. Tout comme le projet filmique et le labyrinthe, les personnages s'évaporent dans un souffle. Seuls deux personnages futuristes restent et prédisent les projets à venir de laboratorium.
Laboratirium s'attelle à un montage qui durera 25h, en 2h tout l'espace fut démantelé laissant réapparaître le white cube, froid et vide.
Le soir venu, Laboratorium accueille à nouveau son public.  Les spectateurs sont désorientés par la disparition du labyrinthe, ils assistent à une projection unique du film muet, sous-titrés, sonorisé par un bassiste fortement influencé par le heavy metal.

    to be continued...


ENGLISH TRANSLATION


LABORATORIUM
An exhibition at La Station in Nice 12th-19th November 2010.  

 Laboratorium is neurotic Zoé Bornot queen of the bloody digital and special effects, Sophie Graniou, cartoon priestess of esoteric installation and Emmanuelle Nègre, bright fairy of the film sensibility, combined by the Productions Cheval to organize in an enigmatic project, their knowledge, their domains of preference and their madnesses.

Samplings
 It reigns in the warehouses of stage sets a very particular atmosphere. An atmosphere which keeps the ghostly track of the fictions, the technicians, actors and public. These tombs where got tangled columns, curtains, staircases, sections of wall, lived by all these spectres, enjoy a peaceful rest. It’s in one of these cemeteries of sets that begins the project. As three Doctors Frankenstein, Laboratorium takes skeletons elements composite of various parts of these cardboard paste corpses 

Resuscitation
 Laboratorium establishes its base camp, during a month, in the Station’s exhibition space, the former slaughterhouses, route of new blood. The white cube envisaged as a space of experiment, is completely hidden by black curtains then analysed in its first function. The ceiling crossed by meat rails serves as plan to establish a labyrinthine course. This narrow and dark maze opens on sections in which each objects and structures taken previously are staged and calls back the atmospheres and the film themes, of the macabre, experimental or science fiction films. In these sections come to become integrated the studios of shooting the technical systems allowing the resurrection of low-budget special effects and the projection of sequences shot in various key places of this fragmented space. The labyrinth, then complex and hybrid, will slide towards the atmosphere of a Hall of Mirror or a ghost train revealing their own techniques of illusionslaboratory, our monster takes life little by little.

The celebration
An opening freezes the evolution of « the monster-space «. Hundreds of spectators roam in the set which become fairground attraction and they face the disturbing strangeness of the place. The spectators are confronted with their own reflex of visit, a reflex of visit  engendered usually by places such as the museums of wax or the horror ones The back sides, completely assumed, indicate to the visitors that they enter a space in progress. The eye of every spectator becomes a subjective camera establishing sequence shots appropriate for each of them, guided by the numerous indications which haunt the set. At this moment, the visiter will create his own fiction from the proposed sequences. We enter by the other side of the set in a long corridor of which one of the walls is a magic mirror, it reflects the excitement of a machine which is on the other side. Other side, which we don’t delay reaching; in the bend of the corridor we are confronted with a succession of dresses pulled by engines and making a repetitive dance in border of the trance. The crossing of this spangled hell is not without calling back the first sequence of Kenneth Anger’s film,"Puce Moment". We come out of a parascientific laboratory livened up by projections and by current experiences. Of the laboratory we can already perceive the creation of the crazy professor: one monstro-plant where, from three frail sensitive plants, better known under the name of mimosa pudica, forms a luxuriant artificial jungle; - or how the nature regains the upper hand over the human creation. Since the beginning, the course is given rhythm by a deaf noise looking like strangely violent steps, we discover suddenly the source of this ceaseless noise, it’s a table of spiritualism striking mechanically the ground and pulling in its epileptic trance a rocking chair and a circling sheen. On the wall of this haunted lounge, a portrait of Delacroix, lenticular image, change into a frightening skull.

Live in the monster
From the next day, Laboratorium contacts its actors. It’s a question of shooting in the week a fiction in the installation. The movie follows the chances of the course and the requirements of the scenography. A diva, a savant madman, a guinea-pig, a hypnotist, devils, a magician, a count, succeed one another and meet in an omnipresent fog. It’s during the shooting that the screenplay is set up. The actors live in the set using its many resources and accessories. The diva, the central figure, symbol of the creativity and the short-lived beauty is called during the last sequence. Quite as the cinematic project and the labyrinth, the characters evaporate in a breath. Only two futuristic characters stay and predict the projects to come of laboratorium. Laboratorium tackles the movie’s editing, an editing which will last all night. In an hour all the space was removed letting reappear the cold and empty  white cube. In the evening, Laboratorium welcomes again its public. The spectators are disorientated by the disappearance of the labyrinth, they attend an only projection of the silent movie subtitled. A bass player strongly influenced by the heavy metal adds a soundtrack in live.